آیا باید خصوصیات مشتری هایمان را برای بازاریابی آژانس مسافرتی بشناسم ؟
بازار هدف خود را بشناسید ، بدانید برای چه کسانی میخواهید خدماتی را به آن ها بدهید و تحقیقات گسترده ای را روی این افراد انجام دهید. مخاطب شناسی در شغل اولین قدم برای حرفه ای شدن در آن شغل است ، چیزی که متاسفانه امروزه نادیده گرفته می شود و توجهات نسبت به آن خیلی کم تر از چیزی است که فکرش را بکنید. اهمیت این موضوع برای آژانس های مسافرتی فوق العاده بالاست و حتما باید قبل از شروع کردن بازاریابی آژانس مسافرتی مورد بررسی قرار گیرد.
در هر شغل و حرفه ای که هستید باید در قدم اول مشتری های خود را با روش های گوناگون آنالیز کرده و خدمات خود را برای آن ها برنامه ریزی کنید . فرض کنید شما تولید کننده ی میزهای ترسیم نقشه برای معماران هستید ، آیا با عکاسان ، نقاشان ، مهندسان کامپیوتر ، زنان خانه دار و کودکان در ارتباط هستید؟ پاسخ این سوال خیلی واضح است و جواب نه است. در سایت هم دقیقا چنین اتفاقی می افتد و شما باید مخاطب شناسی سایت را قبل از طراحی سایت شروع کنید.
این که گفتیم قبل از طراحی سایت باید مخاطب شناسی را شروع کنید به این دلیل است که تمام گرافیک ها ، عنوان ها و محتوای متن باید بر اساس مخاطب شما تولید شده باشد که متاسفانه در ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این می تواند یک بُرد برای شما باشد زیرا هر چه سریع تر با این اصول آشنا شوید یک قدم جلوتر از رقیبان خود هستید.
از طرف دیگر شما وقت و سرمایه ی خود را روی همه ی افراد تلف نمی کنید و فقط یک عده ی خاصی را در دید خود دارید. این شاید برای شما کمی عجیب باشد که سرمایه گزاری روی همه ی افراد بهتر از سرمایه گزاری روی یک عده ی خاص است و چرا باید روی یک عده ی خاص سرمایه گزاری کنم؟
بگذارید یک مثال ساده برای شما بزنیم :
تا به حال فرد مسنی را دیده اید که در دستش تلفن همراه اپل گرفته باشد؟ آیا برای این فرد مهم است که تلفن همراه او اپل باشد یا سامسونگ و یا اچ تی سی؟ اصلا تفاوتی ندارد که تلفن همراه او اپل باشد. برای همین شرکت اپل روی جوانان سرمایه گذاری کرده است و افراد مسن را کنار گذاشنته است.
شکست بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک و حتی کارگاه هایی که توسط دو ، سه نفر اداره می شود همین موضوع می باشد چون نمی دانند محصول و خدمات آن ها قرار است به دست چه کسانی بیفتد و چه افرادی بیشترین خرید را خواهند داشت. افراد مرفه با زندگی های اعیانی یا افراد فقیر و کارتن خواب؟ حالا که به اهمیت مخاطب شناسی سایت پی بردید باید از کجا شروع کنیم؟ در اول کار بهتر است به شما بگوییم این کار ، یک کار زمان بری است و توقع نداشته باشید که در عرض یک هفته تمامی کسانی که قصد خرید و مشتری های واقعی شما هستند را بشناسید. با بررسی هایی که در ادامه خواهیم گفت متوجه می شوید که تنها باید بر روی افرادی کار کنید که از شما خرید خواهند کرد و بقیه ی افراد را کنار بگذارید و از کنار گذاشتن نترسید.
برای مخاطب شناسی سایت چند معیار ساده و آسان وجود دارد که باید آن ها را بررسی کنید و نتایج بدست آمده را به سایت خود انتقال دهید تا خروجی سایت شما چند برابر شود و معیار ها عبارتند از : رنج سنی کاربران سایت ، جنسیت کاربران ( مرد ، زن ) ، میزان تحصیلات ، دانش فنی
قدم اول بازاریابی آژانس مسافرتی : رنج سنی مشتری های شما
رنج سنی اولین قدم و از مهم ترین هدف برای شناخت مخاطب شماست و آن را باید در اولیت قرار دهید. اگر شما بتوانید رنج سنی کاربران خود را بدست آورید نصف راه مخاطب شناسی بازاریابی آژانس مسافرتی سایت خود را طی کرده اید. پیدا کردن رنج سنی مخاطبان محصولات شما باید با توجه به خدمات شما صورت بگیرد که غالبا مشخص است اما محصولات و خدماتی وجود دارند که نمی توان به راحتی رنج سنی کاربران آن ها را حدس زد پس باید چگونه عمل کرد؟
یک راه حل ساده نگاه کردن به رفتار مشتری هایتان است. اگر شما ارایه دهنده ی سرویس های آنلاین غذا هستید بیایید و با یک تست در رستوران ها نظر مشتری ها را درباره ی این سرویس بپرسید و در همان حین لیست افراد وارد شده به رستوران را نیز یادداشت نمایید. البته به یاد داشته باشید پدر مادر ها ترجیح می دهند خودشان از درب منزل خارج شوند و به رستوران همیشگی بروند و غذایشان را سفارش دهند ، چون کار کردن با اپلیکشین ها و مرورگر های موبایل برایشان بسیار سخت است که غذای خود را سفارش دهند. اما افراد جوان سعی می کنند به روز باشند و با تکنولوژی پیش روند.
پس بهتر است در آژانس مسافرتی در قدم اول مطمئن شوید کاربران شما بین چه رنج سنی هستند. در یک آزمایش که توسط مدیر آژانس صورت گرفت رنج سنی در بین کاربرانی که بلیط هوایی تهیه می کنند به ترتیب زیر بود:
رنج سنی 26 تا 40 سال با 54%
رنج سنی 41 تا 60 سال با 20%
رنج سنی 18 تا 25 سال با 18%
رنج سنی 10 تا 18 سال با 5%
رنج سنی 60 سال یه بالا با 2%
قدم دوم بازاریابی آژانس مسافرتی : رنج جنسیتی مشتریان شما
شما خدماتی را ارائه می دهید، آیا برای آقایان مناسب است یا خانم ها؟ در بعضی اوقات فهمیدن این موضوع بسیار راحت می باشد و کاملا مشخص است ، مثلا یک تولیدی لباس زنانه بیشتر باید بر روی رنج جنسیتی کا می کند. اما فهمیدن سرویس های خدمات اینترنتی چی؟
خانم ها یا آقایان کدام بیشتر به دکوراسیون داخلی اهمیت میدهند؟ به نظر شما باز هم ساده به نظر می رسد؟
این موارد چیزی نیست که بتوان به راحتی متوجه آن شد و حدس زد که کدام جنس مناسب تر می باشد و نیازمند بررسی دقیق و کاملی در این زمینه دارد، اغلب شرکت های بزرگ با تجربه ی فروشی که در طی سال ها دارند متوجه این موضوع می شوند. اما شما چی؟ پیش از این یک روشی را بیان کردیم که با استفاده از می توانستید رنج سنی مشتری های خود را بفهمید. آیا می توان از همان روش استفاده کرد؟
برای دسترسی به مغز مشتری بهترین حالت این است که خودتان را به جای آن ها قرار دهید یا با افرادی که خیلی با آنها راحت هستید بخواهید به شما کمک کنند و نظری را بدهند که نظر نهایی آن ها است ، بدون هیچ چیز اضافه ای اینجوری میتوانید الگوی رفتاری مشتری هایتان را بدست آورید. برای مدیران سایت ها از طریق الکسا این امکان وجود دارند که رنج جنسیتی کاربران خود را مشاهده کنند. همچنین با افرادی که چندسال است در رشته ی شما فعالیت دارند مشورت کنید و از آن ها بخواهید به شما کمک کنند که بتوانید رنج جنسیت کاربران خود را بدست آورید.
قدم سوم بازاریابی آژانس مسافرتی : سنجش میزان تحصیلات
سنجش میزان تحصیلات میتواند به انداره رنج سنی کاربران مهم باشد اما نه در همه ی شغل ها و خدمات ، چون در بعضی موارد واقعا نیاز به سنجش تحصیلات نمی باشد اما فرض کنید شما میخواهید یک ماشین حساب حرفه ای بسازید و یا یک اپلیکیشن موبایل برای مهندسان. در این موقع است که سنجش میزان تحصیلات خیلی مهم خواهد شد و اولین عامل خواهد بود.
قدم چهارم بازاریابی آژانس مسافرتی : دانش فنی
چهارمین عامل سنجش دانش فنی مشتری های شماست. شاید در نگاه شما این عامل کوچک شمرده شود اما همین نکات ریز هستند که گاهی یک شرکت را از ورشکستگی نجات خواهند داد و باعث رشد آن می شوند. اگر به اکثر آدمها بگوییم که آیا شما دانش فنی خوبی دارید جواب آن ها بدون شک بله است .گاهی یک شخص میزان تحصیلات بالایی دارد اما دانش فنی آن شخص صفر است و برعکس این قضیه هم وجود دارد گاهی شخصی تحصیلات ندارد اما از دانش فنی بالایی برخوردار است.
برای شروع یک کار حرفه ای و بازاریابی آژانس مسافرتی شما باید مخاطبان شغل خود را بشناسید .بازار هدف خود را شناسایی کنید، بدانید برای چه کسانی می خواهید کار کنید و روی آنها سرمایه گذاری کنید و بقیه ی افراد را کنار بگذارید و از کنار گذاشتن آنها نترسید.
دیدگاهتان را بنویسید