چطور فروش تور را از طریق تلگرام و اینستاگرام افزایش دهم؟
تلگرام و اینستاگرام ، دو نرم افزار قدرتمندی که امروزه اکثر ایرانیان از این دو اپلیکیشن استفاده می کنند. خیلی سخت می شود خانواده ای را پیدا کنید که حداقل یکی از اعضای خانواده در یکی از این دو اپلیکیشن عضو نباشند. طبق آمار سایت تابناک در مرداد ماه سال 97 نزدیک به 44.000.000 کاربر ایرانی تنها در تلگرام حضور دارند. پس فروش تور از طریق تلگرام و اینستاگرام کاری غیر ممکن نیست! فقط کمی تخصص بیشتری می خواهد تا فروشتان را افزایش دهید.
قطعا شما که در حال خواندن این مقاله هستید مدیر آژانس،کانتر تور و یا یک فرد،در حوزه گردشگری می باشید و به خوبی می دانید که کانال ها و گروه های زیادی در فضای مجازی در حال فعالیت هستند که تورهای خودشان را از طریق تلگرام و اینستاگرام برای کاربرانشان قرار می دهند.
اخیرا برای بررسی متن تورهایی که توسط آژانس ها نوشته می شود در گروهی عضو شدم که در یک شبانه روز به طور میانگین 2500 قیمت تور در آن قرار داده می شود و صحنه ی عجیبی که با آن روبرو شدم این بود که دقیقا 2500 توری که در طول شبانه روز گذاشته می شود متن یکسانی دارند و هیچ خلاقیتی در آن دیده نمی شود!
این تنها یک نمونه از گروه ها و کانال هایی است که همکاران تور های خود را نمایش می دهند و می خواهند فروش تور از طریق تلگرام را تجربه کنند . صدها گروه و کانال دیگر وجود دارد که به همین سبک و روش پیش می روند ، بدون آنکه ذره ای خلاقیت در متن ها و عکس ها دیده شود!
در این مقاله ما نمیخواهیم به شما بگوییم که چطور با مشتری در پشت تلفن و یا به صورت حضوری صحبت کنید تا مشتری ترغیب به خرید از شما شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت چطور متنی بنویسید و عکسی انتخاب کنید که مشتری از لحاظ روانی و احساسی خرید را انجام دهد.
در مقاله ی ۷ اشتباه بزرگ مدیران آژانس مسافرتی که هر روز انجام می دهند به شما گفته بودیم که اغلب خریدهای ما احساسی هستند تا منطقی! بگذارید یکی از مثال های مقاله ۷ اشتباه بزرگ مدیران آژانس مسافرتی که هر روز انجام می دهند برای شما بگوییم تا این موضوع را متوجه شوید:
شخصی قصد دارد یک اتومبیل لوکس و گران قیمت بخرد. به نظرتان کدام مواردزیر برایش اهمیت بسیاری دارد؟
- اپشن های بیشتر نسبت به سایر ماشین های هم رده خود.
- مصرف کم میزان بنزین
- خدمات پس از فروش عالی
- بدنه ی سفت و محکم
- داشتن چندین ایربگ و ایمنی زیاد
جالب است بدانید که افرادی که اتومبیل لوکس و گران می خرند اصلا موارد گفته شده برایشان مهم نیست. آن ها اتومبیلی بخرند که مصرف سوخت پایینی داشته باشد و برعکس اتومبیل آن ها مصرف سوخت بالایی دارد. خدمات پس از فروش خوبی ندارند و قیمت آن ها هم چندین برابر است! اصلا این خرید دلیل منطقی ندارد.
پس چرا اتومبیل لوکس می خرند؟ دلیل اصلی خرید اتومبیل های گران قیمت چیست؟
بعضی از دلایل هیچ گاه به زبان آورده نمی شود و همین دلایل از اصلی ترین دلایل فروش یک محصول و یا خدمات هستند. میخواهیم با شما روراست صحبت کنیم و دلایل اصلی خرید اتومبیل لوکس را به شما بگوییم.
شخصی که می خواهد اتومبیل لوکس بخرد ، دلیل اصلی آن این است که بعد از خرید آن اتومبیل دیگران در مورد او چه فکری خواهند کرد؟ آیا در فکر دوستان و آشنایان او یک فرد مهم و خاص خواهد بود؟ همین یک دلیل کافی است که اتومبیل لوکس خود را بخرید.
تحقیقات نشان داده است دلیل اصلی خرید اتومبیل ظاهر آن است و اگر اتومبیلی ظاهری بهتری داشته باشد بیشتر فروش خواهد کرد حتی اگر قیمت آن اصلا معقول نباشد. شخصی که برای خرید اتومبیل به داخل نمایشگاه می رود نمی گوید اتومبیلی می خواهم که جلوی دوستانم کِلاس بگذارم و احساس غرور به من دست بدهد.
پس آیا شتاب اتومبیل های لوکس ، طرحی زیبای داخل آن و تمامی موارد گفته شده اصلا مهم نیست؟
مردم برای خرید یک کالا و خدمات ، احساسی خرید می کنند ولی به صورت منظقی دلیل خود را توجیه خواهند کرد. مثلا اگر به آن شخص بگوییم چرا این اتومبیل را خریده ای شروع می کند به گفتن اینکه این اتومبیل از یک موتور ۲ لیتری توربو دارد، شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۵ ثانیه است و ایمنی فوق العاده ای دارد. خواهید دید که هیچ وقت دلایل احساسی به زبان آورده نمی شود.
پس معیار خرید تورها چه چیزی می تواند باشد؟
پیشنهاد می کنیم اشتباه شماره هفت از مقاله ۷ اشتباه بزرگ مدیران آژانس مسافرتی که هر روز انجام می دهند را حتما بخوانید. این مثال را برای شما زدیم تا متوجه شوید خرید های مهم زندگی شما در 85% موارد جنبه ی احساسی دارد تا منطقی. مثلا تابحال دیده اید مشتری به شما بگوید:
- میخواهم به استانبول بروم تا در کلاب بابل از شب تا صبح مشغول رقصدن باشم و نوشیدنی های الکلی مصرف کنم؟
- یا مثلا شنیده اید که کسی به شما بگوید میخواهم در استانبول حجابم را بردارم تا آزادانه و با لباس هایی که دوست دارم تردد کنم؟
- و یا مشتریان به شما گفته اند که دوست دارند به پارک آبی آکوا مارین استانبول بروند تا بتوانند با مردها و خانم ها شنا و بازی کنند؟
البته که نه! اما این ها دلایلی هستند که خیلی از افراد بخاطر همین دلایل به مسافرت های خارجی سفر می کنند. این دلایل هیچ وقت به زبان آورده نمی شود در حالی که اصلی ترین دلایل سفر به کشورهای مختلف هستند و دوست دارند کارهایی را انجام دهند که نمی توانند در ایران بکنند.
شاید پیش خودتان بگویید واقعا نمی توان دلایل اصلی رفتن به کشورهای مختلف را در شبکه های مجازی گفت! بله کاملا حق با شماست . قرار نیست در کانال خود بگویید به استانبول بروید و از شب تا صبح در کلاب بابل برقصید و نوشیدنی بخورید! چون با فرهنگ ما سازگار نیست و افرادی که در کانال تلگرام ما وجود دارند که بر اساس عقاید شخصی خودشان دوست ندارند چنین کارهایی را انجام دهند.
پس چاره چیست؟ چطور می توانم از احساسات مشتری برای فروش تور های خود استفاده کنم و فروش تور از طریق تلگرام و اینستاگرام را افزایش دهم؟ بگذارید این مثال را برای تور استانبول بزنیم تا بهتر متوجه شوید.
خانم ها عاشق خرید کردن و گشت و گذار در بازار ، پاساژ ها و خیابان ها هستند.اگر 3 ساعت به صورت مداوم در بازار فقط راه بروند و چیزی هم نخرند باز هم خسته نمی شوند. چون واقعا عاشق این کار هستند و از این کار لذت می برند. در این مقاله می خواهیم تمرکز خود را بر روی خانم هل متمرکز کنیم.
یک حالت معمول و البته نه چندان جالب این است که برای معرفی تورهای خود فقط به اسم هتل ، تاریخ رفت و برگشت و تعداد شب و روز را بگوییم همانند زیر:
- آفر ویژه تور استانبول
- هتل 5 ستاره surmeli
- تاریخ حرکت : 5 دی ماه
- 6 شب و 7 روز
- قیمت : 2.350.000
در این تور دقیقا به چه نکته ای اشاره شده است که باعث شود مشتری ترغیب به خرید شود؟ آیا از لحاظ روانی و احساسی تاثیری بر روی مشتری خواهد گذاشت؟ بهتر است خودتان را جای مشتری قرار دهید و ببیند ، با این جمله ترغیب به خرید خواهید شد؟ جمله ای کلیشه ای که همه ی آژانس ها از آن استفاده می کنند. این روش نمی تواند فروش تور از طریق تلگرام و اینستاگرام را ایجاد کند.
درست همانند این است که قصد خرید یک شلوار جین را داشته باشید و به فروشگاه لباسی مراجعه کنید و فروشنده به شما بگوید:جنس این شلوار جین آبی بسیار عالی است و رنگ خود را از دست نمی دهد ، قیمت آن هم 120.000 تومان می باشد.
حالا فرض کنید فروشنده ای بجای جمله بالا به شما بگوید : این شلوار جین آبی انقدر در بدن شما خوش استایل و زیبا خواهد بود که باعث میشه هر کجا بروید توجه هر دختری به سمت شما جلب شود. در ضمن برای نحوه ی شستشو این شلوار یک کاتالوگ راهنمای شستشو به شما خواهیم داد تا رنگ این شلوار ثابت باقی بماند.
کدام جمله باعث خرید شما خواهد شد؟ هر دو فروشنده دقیقا یک مدل شلوار را به شما می فروشند اما از لحاظ احساسی جمله دوم بیشتر به دل ما خواهد نشست. مشتری کیفیت را ملاک خرید نمی گذارید چون در ذهن خودش انتظار داد جنسی که خرید می کند بهترین کیفیت را باید داشته باشد.
حالا به سراغ تور استانبول خواهیم رفت و به شما خواهیم گفت چطور متنی برای خانم ها بنویسید که فروش تور از طریق تلگرام و اینستاگرام باعث شود تور استانبول فروش بیشتری داشته باشد. اگر مثال قبل را یادتان باشد ما هتل surmeli را برای شما گفتیم. به متن زیر توجه کنید:
آفر ویژه تور استانبول
هتل surmeli
در مدت اقامت در این هتل هنگامی که صبح سرد زمستانی پتو مخمل قرمز رنگ را از روی خود کنار می زنید،از پنجره سمت راست می توانید تنگه ی بسفر و پرواز پرندگان ماهی خوار را تماشا کنید.
اینترنت رایگان و پر سرعت هتل surmeli این امکان را می دهد عکس هایی که در طول روز از خودتان در مکان های مختلف گرفته اید را در اینستاگرام و تلگرام برای دوستان خودتان ارسال کنید.
فاصله ی این هتل تا مرکز بزرگ جواهر 1.6 کیلومتر است و به این معنی است که با 15 دقیقه پیاده روی می توانید به این مرکز خرید بزرگ برسید. در طول مسیر 3 فروشگاه لوازم آرایشی با برندهای رولون،استی لودر،گرلن و لورا مرسیر وجود دارد که می توانید لوازم آرایشی خود را از این فروشگاه های معتبر خرید کنید.
هنگامی که از خرید و تفریح برگشتید به تراس هتل surmeli بروید و از کافی شاپ این هتل استفاه کنید،یک فنجان قهوه می تواند خستگی را از بدن شما ببرد.
در 4 پاراگراف می توانید چنان تاثیر عمیقی از لحاظ احساسی بر روی خانم ها بگذارید که هر لحظه خودش را جای راوی قرار می دهد و خودش را در آن هتل تصور می کند. شاید با خودتان بگویید نوشتن این همه متن در کپشن تور امکان پذیر نیست!
برای نوشتن متن تاثیر گذار می توانید مقاله ی نردبان تصور را مطالعه نمایید. به کار بردن کلمات گروه اول می تواند تاثیر عمیقی در ذهن مشتری ها ایجاد کند.
یادتان نرود احساسات شما بسیار قدرتمند هستند و اغلب خریدهای شما احساسی می باشد. کلمات بسیار قدرتمند هستند و می توانند تاثیر عمیقی بر مشتری هایتان بگذارند. به جای گفتن یک جمله خشک و ساده سعی کنید جملاتی را استفاده کنید که از لحاظ احساسی مشتری را ترغیب به خرید کند. با این روش می توانید فروش تور از طریق تلگرام و اینستاگرام خود را افزایش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید